De link tussen de digitale en de fysieke wereld

Written by Koen Dil. Posted in Blog

Ik weet nog goed dat ik voor het eerst een QR-Code tegenkwam. Ik liep door Melbourne en op een lantaarnpaal was een vierkante sticker geplakt met zwart en witte blokjes. Mijn conclusie was toen dat het om een nieuwe soort streetart moest gaan, maar al snel kwam ik erachter dat ik de ontbrekende schakel was tegengekomen. De ontbrekende schakel die de offline en de online wereld met elkaar verbindt. QR-Code staat voor Quick Response Code en is in 1994 ontwikkeld in Japan. Daar is de code dan ook overal terug te vinden. Sinds een jaar wordt de QR-Code ook in Nederland steeds meer gebruikt. De QR-Code is een tweedimensionale matrixcode die in tegenstelling tot de streepjescode ook verticale streepjes kan lezen (vandaar de blokjes). Je hebt wel specifieke instrumenten nodig om deze schakel tussen de fysieke en de digitale wereld tot stand te laten komen. Zonder smartphone en QR-scanner app kom je namelijk niet ver. Indien je echter over die attributen beschikt is het een verrijking. QR-codes zijn een zeer makkelijke, directe en doeltreffende manier om meer informatie te verkrijgen. En voor bedrijven is het een perfecte manier om meer online exposure te genereren.

Het is voor mij nog maar eens een bevestiging dat ons leven en onze communicatiestromen verder aan het digitaliseren zijn. Het maandblad Quest maakt veel gebruik van de QR-Codes en ook duiken er steeds meer QR-Codes op in krantenadvertenties en abri’s. Ook bij de vacatures wordt er rechtstreeks naar een uitgebreide functieomschrijving op het internet gelinkt door middel van een QR.

Eind 2010 gaf ik een presentatie voor een groep oudere heren en dames. Achter mij was er via een beamer een grote QR-Code zichtbaar op het scherm. Ik vroeg of iemand wist wat de afbeelding was of betekende. Het bleef stil in de zaal. Een enkeling dacht dat het om een nieuw soort Sudoku-puzzel ging. Toen ik vertelde dat de afbeelding een link naar mijn website was, konden ze dat maar moeilijk geloven. En dat neem ik ze niet kwalijk. Deze nieuwe technologieën ontwikkelen zich in rap tempo. Veel ondernemingen gaan ervan uit dat de meeste mensen inmiddels weten wat een QR-code is en hoe die eruit ziet. De jonge (online) generatie (de millenials) weet dit vaak wel. Voor die groep zijn alle nieuwe applicaties en Social Media kanalen bijna een vanzelfsprekendheid. Ze zijn niet anders gewend. Dit geldt echter niet voor iedereen. De iets oudere generatie, zoals de babyboomers hebben er soms nog wel wat moeite mee. Sommigen verdwalen op de wegen van alle nieuwe internetcommunicatie, Engelse termen, en de social activities.

Er gaan geruchten dat de QR-code op termijn de streepjescode zal vervangen, omdat er veel meer data in kan worden opgeslagen. Het gebruik van de QR codes is de afgelopen tijd flink toegenomen. Volgens 2d-code.co.uk groeit het gebruik van QR-Codes zelfs het snelst in Nederland, zie onderstaande gegevens. De QR-Codes zullen naar verwachting in de toekomst steeds meer aanwezig zijn in de media en in het straatbeeld. Ook QR-codes inzetten in uw (internet)communicatie strategie? Neem dan vrijblijvend contact op.

Labels:,

Webshop

Online Marketing

Social Media