App.net opent de aanval op Twitter

Written by Koen Dil. Posted in Blog

De nieuwe startup App.net heeft bijna $700.000,- opgehaald om de concurrentie aan te gaan met Twitter. Inmiddels hebben ruim 10.000 personen $50,- of meer overgemaakt om de bètaversie van App.net te kunnen gebruiken. Zo ziet de bétaversie er ongeveer uit. Het heeft erg veel weg van Twitter, maar dat is natuurlijk ook een beetje de bedoeling.

Sinds kort is er steeds meer reclame te zien op de grootste microblogging dienst Twitter. Er is gebleken dat Twitter, onder andere door druk van investeerders, persoonlijke data, interesses en content aan het doorverkopen is aan adverteerders. App.net speelt hier slim op in met de woorden: ‘We are selling our product, NOT our users. We will never sell your personal data, content, feed, interests, clicks, or anything else to advertisers. We promise.

App.net wil de betaalde versie geheel opzetten zonder adverteerders en met behulp van specialistische kennis van developers. Die draaien wel warm voor het idee.  Inmiddels hebben ruim 2100 personen $100 betaald om inzage te krijgen in de developer tool. Er zijn tevens 60 mensen die $1.000,- betaalde om controle te hebben over de gehele techniek en het team van App.net mogen ontmoeten.

De website positioneert zichtzelf als ‘een ander soort sociaal platform‘. Of de hype echt overslaat en mensen Twitter de rug toekeren is de grote vraag. Vooralsnog lijkt er niets aan de hand voor Twitter. In juli 2012 bereikte Twitter de 200 miljoen gebruikers. Ook gebruikt App.net zelf het product van hun concurrent om mensen te bereiken, hier  is hun Twitter account te vinden.

 

Google blijft +1 button veranderen

Written by Koen Dil. Posted in Blog

Google probeert door middel van Google+ en de +1 button de zoekresultaten sociaal, ofwel gepersonaliseerd, te maken. Over de vormgeving van de +1 button zijn ze het bij Google klaarblijkelijk nog niet helemaal eens. Eerst was de button grijs en blauw. Maar sinds kort is de button rood en lichtgrijs, zoals in de afbeelding hiernaast is te zien.

De niet ‘gepluste’ button is lichtgrijs, bijna wit. Wanneer er op de +1 knop is geklikt wordt deze rood. De aanpassing van de +1 buttons zijn op websites inmiddels doorgevoerd, alleen moet Google de nieuwe G+ stijl nog wel even in zijn eigen zoekresultaten doorvoeren. Dat Google de +1 button in andere Google producten probeert te integreren geeft aan dat Google bezig blijft met de +1 (en dus social) strategie. Ook veel Adwords/Adsense advertenties zijn voorzien van de +1 button.

De link tussen de digitale en de fysieke wereld

Written by Koen Dil. Posted in Blog

Ik weet nog goed dat ik voor het eerst een QR-Code tegenkwam. Ik liep door Melbourne en op een lantaarnpaal was een vierkante sticker geplakt met zwart en witte blokjes. Mijn conclusie was toen dat het om een nieuwe soort streetart moest gaan, maar al snel kwam ik erachter dat ik de ontbrekende schakel was tegengekomen. De ontbrekende schakel die de offline en de online wereld met elkaar verbindt. QR-Code staat voor Quick Response Code en is in 1994 ontwikkeld in Japan. Daar is de code dan ook overal terug te vinden. Sinds een jaar wordt de QR-Code ook in Nederland steeds meer gebruikt. De QR-Code is een tweedimensionale matrixcode die in tegenstelling tot de streepjescode ook verticale streepjes kan lezen (vandaar de blokjes). Je hebt wel specifieke instrumenten nodig om deze schakel tussen de fysieke en de digitale wereld tot stand te laten komen. Zonder smartphone en QR-scanner app kom je namelijk niet ver. Indien je echter over die attributen beschikt is het een verrijking. QR-codes zijn een zeer makkelijke, directe en doeltreffende manier om meer informatie te verkrijgen. En voor bedrijven is het een perfecte manier om meer online exposure te genereren.

Het is voor mij nog maar eens een bevestiging dat ons leven en onze communicatiestromen verder aan het digitaliseren zijn. Het maandblad Quest maakt veel gebruik van de QR-Codes en ook duiken er steeds meer QR-Codes op in krantenadvertenties en abri’s. Ook bij de vacatures wordt er rechtstreeks naar een uitgebreide functieomschrijving op het internet gelinkt door middel van een QR.

Webshop

Online Marketing

Social Media